VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

slogal-1-pl

Kwaszona czy kiszona?

Obie nazwy kapusta kiszona i kapusta kwaszona są poprawne. Określenie kiszona to historycznie imiesłów od czasownika kisić | kisieć, a kwaszona pochodzi od kwasić. Historycznie wcześniejszy jest czasownik kwasić (prasłowiańskie kvasiti) 'powodować fermentację', natomiast czasowniki kisić | kisieć są zachodniosłowiańską innowacją. W języku polskim są poświadczone od XV w. Łączy je wspólne pochodzenie i następujący związek znaczeniowy: kwasić to powodować, że coś kiśnie, kisi się.

— Krystyna Długosz-Kurczabowa, Uniwersytet Warszawski"

Źródło: http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=5196

Prof. Jan Miodek o kiszeniu/kwaszeniu- LXXIII
Prof. Jan Miodek: Część Polski kisi, część Polski kwasi, część mówi o ogórkach kiszonych, część o ogórkach kwaszonych. To tak, jak cała Polska mówi, że na dworze jest np. pięknie, a Małopolanie mówią tradycyjnie na polu. Obejrzeć coś to raczej wariant ogólnopolski, a oglądnąć niby też, ale preferencja dla oglądnięcia występuje też w Małopolsce. Z kwaszeniem i kiszeniem jest podobnie- różne regiony różnie mówią. Ja mówię tylko o kiszonych ogórkach i kiszonej kapuście, ale wiem, że niektórzy mówią o kwaszonych i o to żadnych pretensji mieć nie mogę, bo jest to forma dopuszczona. Przykładowo, ja wyrywając chwasty będę mówił, że plewiłem ogródek, ale są ludzie (na Mazowszu, na północy Polski), którzy raczej pielą. Pielenie, plewienie, kiszony, kwaszony to takie od zawsze warianty leksykalne znaczące to samo.

Źródło: http://www.raciborz.com.pl/art20196.html

Kiszenie

Kiszenie lub też kwaszenie jest to utrwalanie surowców roślinnych przeznaczonych do spożycia (np. kapusty, ogórków) poprzez wytwarzający się kwas mlekowy (1% – 1,5%) w wyniku fermentacji mlekowej.

Kapusta kiszona

kapusta1Kapusta kiszona zawiera bakterie kwasu mlekowego, które przywracając równowagę kwasowo-zasadową, korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Kapusta usuwa też trujące produkty przemiany materii. Od stuleci znane są jej właściwości przeciwzapalne. Kapustę kwaszoną poleca się jeść na surowo ,gdyby ktoś cierpiał jednak na wzdęcie najlepszym dodatkiem jest kilka ziarenek kminku.

Nie ma natomiast lepszego środka zapobiegającego przeziębieniom niż kiszona kapusta. To wpływ fitocydów, które potrafią niszczyć nawet groźne wirusy i bakterie, jak gronkowiec złocisty czy prątki gruźlicy. Równie cenna jest witamina C, obficie występująca zarówno w słodkiej, jak i kiszonej kapuście (ćwiartka główki zjedzona dziennie zaspokaja nasze zapotrzebowanie na tę witaminę). Kapusta jest bogatym źródłem witaminy C, zawiera jej 30-60 mg, tyle samo co cytryna. W związku z tym nie powinna być gotowana dłużej niż 15 minut, wtedy bowiem zachowuje tę cenną witaminę. Oprócz witaminy C w kapuście występują takie witaminy, jak: B1 w ilości 0,04-0,05 mg, B2 – w ilości 0,04 mg, B3 w ilości 0,26-0,30 mg, B6 – w ilości 0,11 mg, E w ilości 2-3 mg, K w ilości 0,008-3,0 mg i betakaroten, którego jest w kapuście 0,030-0,042 mg, a także witamina P i U. Oprócz niezbędnych do życia witamin jest kapusta bogatym źródłem soli mineralnych. Niezbędnego do budowy kości wapnia zajduje się w kapuście 35-46 mg, potasu 227-266 mg, sodu 4-13 mg, fosforu 27,5, magnezu – 18-23 mg, żelaza 0,5 mg, manganu 0,1 mg, miedzi około 0,006 mg, cynku 0,16-1,50 mg, kobaltu 0,007-0,024 mg.

Lecznicze właściwości kapusty kwaszonej:

  • reguluje przemianę tłuszczową i obniża poziom cholesterolu
  • wzmacnia mięśnie (głównie mięsień sercowy)
  • działa witalizująco dzięki lepszemu wykorzystaniu białek
  • wzmacnia układ odpornościowy i zwiększa wydolność mięśni
  • przyczynia się do odbudowy zużytej tkanki łącznej
  • odświeża umysł, daje uczucie radości
  • uodparnia na sytuacje stresowe
  • pobudza przemianę materii w komórkach mózgu i nerwów
  • przyspiesza wykorzystanie żelaza
  • pobudza wzrost komórek i działa odmładzająco
  • pomaga w budowie tkanki kostnej

Jest tania i dostępna przez cały rok. Być może dlatego często pozostaje niedoceniona. Tymczasem dostarcza wielu cennych substancji. Ma właściwości zbliżone do naturalnego jogurtu. Kapusta kiszona zawiera znaczną ilość witaminy B12, niezbędnej dla komórek organizmu. W ciągu całego życia organizm potrzebuje niewiele tej witaminy, ale jest ona potrzebna do zachowania świeżości umysłu, dobrego nastroju, odporności na stres, dobrego funkcjonowania mózgu i nerwów, wchłaniania żelaza, budowy czerwonych ciałek krwi, do wzrostu komórek oraz budowy tkanki kostnej. Kiszona kapusta jest też bogatym źródłem pridoksyny (witaminy B6), bez której nie może odbywać się przemiana białek. W kapuście znajdziemy też niacynę (witaminę PP, ważną do pozyskiwania energii komórek, ogólnej przemiany materii, zapewnienia dobrego nastroju) oraz dużą ilość kwasu pantotenowego (witamina B6).

Sok z kapusty

sok-dropshadowSok z kapusty do dziś jest stosowany w medycynie ludowej jako lek przy owrzodzeniach żołądka i dwunastnicy, a także przy stanach zapalnych jelit. Spożywanie surowej kapusty lub picie soku z kiszonej, obniża ryzyko zachorowania na raka żołądka, dwunastnicy i jelita grubego. Zawarte w kiszonkach bakterie probiotyczne korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit, usuwając toksyny. Sok jest skarbnicą witamin B i C. Zawiera również witaminę E, P, beta-karoten, a także sole mineralne: wapń, żelazo, potas ,magnez. Warto wspomnieć też o stosunkowo dużej zawartości siarki – pierwiastka, który korzystnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci. Dzięki znacznej ilości witamin z grupy B wykazuje właściwości dotleniające, a także niweluje szkodliwe działanie alkoholu.

Kwaszone ogórki

ogorki-kiszone-zestawKwaszone ogórki sprzyjają lepszemu przyswajaniu potraw. Są one dostatecznie silnymi czynnikami wywołującymi wydzielanie soków żołądkowych. Ogórki kiszone jak żadne inne, są tak cenne i tak potrzebne również w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu i dlatego nie bez powodów więc znajdują zastosowanie w dietach odchudzających. Kwaszone ogórki oprócz witaminy C zawierają spore ilości magnezu, potasu i beta-karotenu. Jako ciekawostka warto zaznaczyć, że zawartość witaminy C w surowym ogórku jest niewielka, ale już kiszony ogórek i sok z niego ma jej znacznie więcej. Na pewno też dobre są na ciśnienie, gdyż posiadają pewien związek chemiczny – acetylocholinę, która wpływa na regulację ciśnienia krwi i na działanie korzystne na perystaltykę jelit. Dla osób, które męczą się z kacem, na pewno sok z takich kiszonych ogórków jest najlepszym na to rozwiązaniem. Tak naprawdę dobrych właściwości jakie mają ogórki kiszone, jest naprawdę bardzo dużo i każdy kto je zajada wie, że działa to idealnie zarówno na piękny wygląd, wpływa na nasze zdrowie jak również i na wspaniałe samopoczucie każdego dnia.

Jedzmy więc produkty kwaszone, które są jedynie samym zdrowiem dla każdego z nas. Niech nigdy w naszej diecie nie zabraknie tych cudownych, kiszonych warzyw, które aż tak mogą dobrze na nas działać.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem